Mini Logo

Sandwich Analogy

The Far Seer: Fahman on 3:17 PM People who also had seen (0)


Selepas solat tarawikh, aku pergi beli burger. Ada banyak pilihan, aku beli yang double punya. Nak jafikan cerita, aku merasakan burger 'single' adalah lagi bagus. Kurang semak, sayur yang lebih teratur, murah pun murah. Lihat sajalah burger big mac yang mempunyai dua lapis, tidak seperti burger fillet o' fish atau mac beef, big mac sangatlah bersemak dan sukar dimakan. Burger double seperti couple, banyak bende yang perlu di fikirkan, banyak wang perlu dihabiskan, dan banyak karenah yang perlu dilayan. Keadaan burger double seperti big mac juga agak mencurigakan.Daging- dagingnya (patties) dipisahkan oleh roti mewujudkan ketidak percayaan antara kedua-dua pihak. Hubungan yang tidak terikat secara ini lama tidak akan berkekalan dan lama kelamaan orang akan boring lalu lebih suka makan nasik.


Lihatlah betapa huduh dan tidak boleh dipercayai burger double nih.

Namun, berbeza pula dengan burger double yang satu ini. Double cheese burger memang kesukaan aku walaupun mempunyai dua patties. Patties dalam burger ini bersatu, seperti mana ikatan nikah yang sah yang disyarakkan dalam Islam. Burger ini adalah ringkas, senang dimakan dan tidak menyemakkan. burger ini diibaratkan pasangan suami isteri yang sederhana, tidak cerewet, dan sangat memahami antara satu sama lain
.
Lihatlah betapa chateknya berger double yang bersatu ini

Maka, aku membuat kesimpulan, burger single adalan lebih baik dari burger double.



p/s: apa yang aku merepek nih

The Last Advice.

The Far Seer: Fahman on 7:29 AM People who also had seen (0)






Keluarga aku ketika di rumah nenek, Kg Limau Purut, Kuala Lipis.

Pada hari Jumaat yang lepas ( 20 hb Ogos), budak2 -budak ICON club menganjurkan majlis berbuka puasa.Ini merupakan majlis berbuka puasa first dan last dengan budak budak batch bagi aku. Maka, genaplah setahun nenek aku meninggalkan kami sekeluarga, iaitu pada miggu kedua menyambut ramadhan (xde ar genap sangat, tapi lbeh kurang la..)

Nenek bukanlah seorang yang tinggi Ilmu, tapi beliau seorang yang bijaksana dan penuh dngan kata-kata hikmah. Nenek banyak mengajar kami, lima beradik lelaki supaya bersatu menolong keluarga. Ketika aku kecil, banyak nasihat yang di berikan, supaya cucu- cucu kesayangannya tidak lupa dibawa arus duniawi.

Beliau sakit strok, sejak tahun 2003, ketika aku darjah 6. Mase duduk kat rumah kat kampung, nenek ada terjatuh kat bilik air. Beliau xdapat bergerak selama sejam. Namun, selepas tabahkan diri, nenek dapat bangkit lalu berkalan sejauh 500m ke rumak Aki cu (adik lelaki bongsu nenek). Sejak hari itu, nenek xdapat berjalan dengan sendiri, kena pakai tongkat. Keadaan semakin menyedihkan sejak 2 3 tahun yang lalu, pabila nenek hanya mampu terlantar di atas katil. Ketika itu, ma dan adik- beradiknyabanyak menghabiskan masa untuk menjaga ibunya. Kami sekeluarga juga menolong ma.

Selepas aku menghabiskan tingkatan 5, hanya aku yang berkesempatan duduk di rumah. Semua abang- abang aku duduk berjauhan, adik aku pula tinggal di asrama. Aku xdapat bekerja selepas SPM kerana menjaga nenek ketika ma dan abah bekerja. Aku xkisah. Dah banyak yang ma dan abah dah lakukan untuk aku, dan ini sahaja satu- satunya permintaan mereka ketika itu, untuk aku menyuap kanji ke mulut nenekku pagi2.

Satu pesanannya yang terakhir yang paling aku ingat:
" kamu tu belajar janganlah pandai kat buku je, kena juga pandai dalam hal luar dari buku (agama, budi pekerti, kemahiran hidup)"

Mudah-mudahan, rohnya dicucuri rahmat, dan ditempatkan disisi orang-orang yang beriman...Amin..


Tok Wan Timah, asal dari Pahang, disemadikan di Machang, Kelantan.
















Ramadhan.

The Far Seer: Fahman on 6:34 AM People who also had seen (0)

Ahlan wasallam ya ramadhan.

Bulan puasa kembali lagi. Bulan ini merupakan bulan umat islam, bulan yang dinantikan dalam memerangi nafsu. Bulan untuk kita perbanyakkan ibadat, kurangkan kemungkaran kerana syaitan- syaitan telah dibelenggu dikala tiba 1 Ramadhan.
pada.

14 Ogos 2009....
Aku keluar sekejap, pergi tukar tiket dan ke low yat (dalam bulan ni, dah lebih 10 kali berulang alik. rumah kedua aku nih) untuk tanya masalah komputer riba aku. Dalam kesuntukan masa, dan tenaga mahu tak mahu keluar juga aku ke Kuala Lumpur...

Laptop Puaka.



Kes pertama:
Ketika aku berjalan keluar dari monorel di stesen Imbi, ternampak aku sepasang kapel yang turut keluar. Lagak gaya seperti budak sekolah yang selalu lepak di Time Square. Budak perempuan tersebut memakai Tudung, berkepit dengan budak lelaki sebelahnya. Selepas beberapa seketika, aku ternampak lagi pasangan yang lebih dewasa, tanpa segan silu berpegang tangan di khalayak ramai. TIDAK KAH MERAKA MENGERTI BAHAWA SEKARANG IALAH BULAN RAMADHAN?

Kes Kedua:
Ketika baru balik dari stesen LRT Hang Tuah, aku berjalan dengan di belakang seorang pak cik. Asap rokoknya yang tebal dari pak cik ters3ebut membuatkan aku mual. Disebabkan pbeliau berjalan agak lambat, aku potong pak cik tersebut. Lalu aku menoleh, tanpa di duga, rupa rupanya pakcik tersebut seorang MELAYU. Ya Allah... kalau ye pon xpose, xpayah la tunjuk depan orang ramai. Tanpa membuang masa, aku meninggalkan pak cik yang kelihatan agak sihat tersebut.
Kesimpulannya, dalam dunia ini, terdapat pelbagai gelagat manusia. Di negeri kelahiranku, memang xpenah nampak manusia sebegitu. Bulan ramadhan penuh dengan keberkatan. Bulan ramdhan juga mengajar aku untuk bersabar. Contohnya, ketika aku menghantar laptopku, technician tersebut berkata, "kerosakan motherboardnya sungguh fatal sekali. Percentagenya untuk hidup adalah tipis sekali. Hidupnya adalah seberti kereta buruk yang tak bernilai untuk dibaiki lagi...."(bajet ayat doktor).


Keletihan di bulan Puasa...
(sayangnya ini sekadar gambar hiasan)

Dahla laptop tak dapat baiki, tikiet bas xdapat tukar. Seperti outing yang sia-sia, sekadar menghabeskan kos pengangkutan. Namun, di sebabkan bulan ramadhan, aku dapat bersabar. Kalau bulan laen, dah lama aku menyumpah pemilik kedai dan seluruh plaza low yat tersebut. Outing ini bukanlah tidak berguana. Banyak perkara yang aku dapat belajar dari outing selama 6 jam tersebut , ketika di bulan Ramadhan.

"Apabila masuknya malam pertama daripada bulan Ramadhan para syaitan dan pengganas jin akan dirantai, pintu-pintu neraka akan ditutup, tiada satupun akan dibuka, pintu-pintu syurga dibuka, tiada satupun akan ditutup. Akan ada seseorang yang akan melaungkan, 'Wahai orang yang inginkan kebaikan, datanglah. Wahai orang yang inginkan kekejian, berhentilah. Allah mempunyai orang-orang yang dibebaskan daripada neraka pada setiap malam." ((HR Tirmizi, Kitab as-Saum, Bab Ma Ja' Fi Fadl Shahr Ramadhan, No. 618. Dihukum sahih