Mini Logo

Time is running out.

The Far Seer: Fahman on 12:44 PM

10.10.10, Ahad


Ini bukan tajuk lagu Muse. Ini adalah sesuatu yang difikirkan oleh semua pelajar AUSMAT pada saat-saat bulan sepuluh, selepas peperiksaan MOCK. Masa sudah suntuk, bagai nyawa dipangkal tengkuk. Sudah tiba masa untuk kita bertungkus-lumus berusaha berlipat ganda untuk mencapai kejayaan yang berkekalan di dunia dan akhirat, bukannya ber'Emo melayan tekanan emosi dan perasaan.

Dalam minggu ini, banyak perkara yang telah terjadi kepada budak-budak yang lahir tahun kambing ni. Antaranya, gambar-gambar yang "menaikkan semangat" yang diupload dalam facebook. Ada yang menerima secara positif, ada yang mengatakan itu tidak profesional, ada yang kena sumpah, ada yang kata itu hanya gimik semata-mata. Namun, di harap semangat kita untuk berjuang tak akan pudar sehingga ke saat akhir, agar kita terus berusaha segala harapan yang diletakkan di atas bahu kita dapat di balas dengan air mata kejayaan.

Semakin hari, semakin cepat masa berlalu. Selepas sahaja peperiksaan MOCK, kami dapat cuti selama seminggu. Masa yang ada itu, aku berharap dapat diluangkan untuk menelaah, memperbaiki kelemahan-kelemahan dan kesilapan yang dilakukan semasa peperiksaan tersebut. Tapi....

Banyak masa yang dihabiskan di hadapan Laptop Compaq F700 kesayanganku ini. Maen PES, DotA, The Sims 3, Online. kalau dah terlampau boring, Chess pon layan. Banyak masa terbazir begitu sahaja. Kadang-kadang aku terpikir, betul ke rancangan aku? Aku nampak member-member pun ramai yang masih bercuti selepas MOCK, buku tak di sentuh lagi.

Pada pagi hari rabu lepas, aku nampak sahabat senegeri sedang menelaah seorang diri di tingkat atas. Dikala rakan- rakan lain sedang bercuti, beliau seorang sahaja yang ,masih tekun belajar walaupun tak ada teman. Aku mula sedar. Masa cepat berlalu. Seminggu masa yang terluang hanya tinggal tiga hari sahaja. Aku mula mempunyai niat untuk membelek helaian kertas Fizik dan Matematik. Aku melihat rakan sebilik juga mula menyusul langkah yang sama.

"Manfaatkanlah lima kesempatan sebelum datang kesempitan. Manfaatkan usia mudamu sebelum kamu tua, manfaatkan sehatmu sebelum sakit, gunakan kekayaanmu sebelum kamu miskin, gunakan waktu lapangmu sebelum kamu sibuk dan manfaatkan hidupmu sebelum kamu mati." (HR al-Hakim)

4 People who also had seen:

Comment by Nazirul on October 9, 2010 at 3:41 PM

gud lark pahme wes

 
Comment by Fahman on October 9, 2010 at 8:33 PM

timo kasih adik nazirul.ha3

 
Comment by Sir Mush on October 10, 2010 at 12:29 AM

Wahai Fahman.....Aku rasa nak PENGSAN bila fikir pasal TEE

 
Comment by F.Aminurrashidd on October 10, 2010 at 5:41 AM

ngaji sungguh laa weh~ OAK senapas duo.. pas exam gak, ikot yo laa nok wat gapow pom.

 

Post a Comment