Mini Logo

Monuments Between Streets

The Far Seer: Fahman on 4:01 AM

Hari ini akan aku tulis tentang bandaraya yang paling aku gemari(for now), Melbourne. Kenapa aku suka Melbourne? Di bandar ini terletaknya ratusan bangunan yang tercantik dari segi seni binanya. Unik, memang tidak terfikir sebelum ini, ada bagunan-bangunan yang pelik dan cantik.

1. Melbourne Airport

Bangunan ni takdelah cantik sangat. Tapi tempat ini memang nostalgik, sebab ini tempat pertama aku jejak kaki di bumi Australia ini.cara pembuatannya memang mengkagumkan. Lihat lah kat bahagian yang seolah-olah tergantung.

2. Southern Cross station.
Besar tempat ni, letih nak pergi dari hujung ke hujung. Kalah Kl sentral. Tempat pertama aku akan sampai jika naik tren dari Geelong.( aku ada amik gambar kat tiang depan sekali)

3.Rmit University.


Tempat yang sering aku lalu, kerana berdekatan dengan rumah member aku yang belajar kat sini. Rugi betul aku tak buat betul-betul masa Ausmat. Kalau tak boleh belajar kat sini. Arkitek yang modified bangunan ini memang bijak kerana menggabungkan seni bina moden dengan banguna university yang lama. (perhatikan benda yang macam buih nikelodeon yang berwarna hijau, kat atas bangunan tersebut)



4. Federation Square (Fed Square)



Antara tempat yang paling unik aku pernah pergi.Berdekatan Yarra river, Dataran ini memang kelihatan cantik pada waktu malam. Dataran ini de keliling bangunan-bangunan yang geometrik. Ada yang petak, ada yang berliku2. Dan terdapat pelbagai material yang digunakan untuk membuat bangunan-bangunan ini seperti konkrit, kaca, keluli, malahan plastik. Arkiteknya juga dikatakan bekas pelajar dari RMIT university

5. Victoria State Library Library

Berdekatan Rmit University. Selalu lalu kalau nak pergi ke Fed square. Aku tak paham kenapa ada dinding yang tenggelam depan library tersebut. Idea memang smart!


Berikut adalah banguna-bangunan yang aku lihat dari jauh. Tak sempat nak tengok secara dekat.
Melbourne Exhibition Centre.



Dockland



Eureka Tower


Sidney Myer Bowl( back ground of Eureka Tower).


Begitulah serba sedikit tentang bangunan di Melbourne. Semamangnya, ramai golongan-golongan muda Australia yang mengambil kursus architecture dan peluang bagi mereka terbuka seluas-luasnya. Dan hasilnya, sebuah bandar yang terancang, moden namun masih terpelihara khazanah-khazanah lama. Mereka juga Pemikir yang kritis dalam menyelesaikan masalah, bukan hanya memikirkan tentang untung semata-mata.

2 People who also had seen:

Comment by mykhalis on May 19, 2011 at 11:52 PM

arkitek2 di sini memang hebat2..amazing place..tak berkesempatan lagi ke sini

 
Comment by Fahman on May 20, 2011 at 1:46 AM

kat malaysia pun ramai jugak arkitek yang hebat2. salute them all.ha3

 

Post a Comment