Mini Logo

The Seer.

The Far Seer: Fahman on 3:53 PM People who also had seen (0)

The Seer. Si pemerhati. Itulah aku. Seorang yang suka memerhatikan situasi sekeliling dan berfikir di sebaliknya; tentang sebab-sebab dan akibatnya.(macam ahli sejarah pulak). Banyak perkara terjadi dalam dunia ini mempunyai sebab dan akibatnya. Kita sebagai khalifah di muka bumi ini sememangnya mempunyai sekelumit sifat inquiri(ingin tahu). Itulah sebabnya kita di sarankan mengkaji tentang keadaan sekeliling, tentang sains, sejarah dan juga tentang kebesaran Allah SWT Pencipta alam semesta ini.


Mengenai orang-orang di sekeliling aku. Banyak takkulan dan andaian yang dapat dibuat berdasarkan tingkah laku dan emosi mereka. Walaupun aku bukanlah sehebat detektif Conan, tapi perkara-perkara yang berlaku di sekitarku membuatkan aku semakin berjaga-jaga, dan berfikir tentang perkara tersebut.

Dalam sesuatu, tentu ada sebabnya.

Tentu ada sebabnya...
Kenalan-kenalan kita membuka kesilapan kita di khalayak umum..

tentu ada sebabnya....
Sahabat kita berjalan dan makan seorang diri....

tentu ada sebabnya...
Rakan kita berpindah bilik dan tidur di lantai bilik orang...

tentu ada sebabnya...
Member kita tiba-tiba baca novel jiwang dua tiga bijik sambil mendengar lagu jiwang kuat-kuat...

Masyarakat sekeliling yang terdiri dari rakan, sahabat dan member semestinya mereka yang kita sudah kenal dua tiga tahun dan sudah arif dengan peel perangai mereka. Bagaimana pula orang yang baru kita kurang kenal contohnya Kawan baik Member? Adakah kita adil bagi kita untuk membuat andaian tentang mereka?

Ada orang kata, kalau kita tak kenal orang, kita tak layak menilai orang tersebut. Namun, first impression kita terhadap orang tersebutlah yang membuatkan kita nilai seseorang yang baru di kenal. Apa andaian kita bila mengetahui Kawan Baik Member kita yang kurang kita kenal membuat sesuatu yang tidak baik? Perlukah kita memberitahu member kita,atau di biarkan sahaja kerana khuatir hubungan kita sebagai Member akan terjejas. Biarkan sahaja? Let it Be? Laissez Fair? Biarkan si Luncai terjun bersama labunya. Biarkan Mat jenin dengan angan-angannya.





Time is running out.

The Far Seer: Fahman on 12:44 PM People who also had seen (4)

10.10.10, Ahad


Ini bukan tajuk lagu Muse. Ini adalah sesuatu yang difikirkan oleh semua pelajar AUSMAT pada saat-saat bulan sepuluh, selepas peperiksaan MOCK. Masa sudah suntuk, bagai nyawa dipangkal tengkuk. Sudah tiba masa untuk kita bertungkus-lumus berusaha berlipat ganda untuk mencapai kejayaan yang berkekalan di dunia dan akhirat, bukannya ber'Emo melayan tekanan emosi dan perasaan.

Dalam minggu ini, banyak perkara yang telah terjadi kepada budak-budak yang lahir tahun kambing ni. Antaranya, gambar-gambar yang "menaikkan semangat" yang diupload dalam facebook. Ada yang menerima secara positif, ada yang mengatakan itu tidak profesional, ada yang kena sumpah, ada yang kata itu hanya gimik semata-mata. Namun, di harap semangat kita untuk berjuang tak akan pudar sehingga ke saat akhir, agar kita terus berusaha segala harapan yang diletakkan di atas bahu kita dapat di balas dengan air mata kejayaan.

Semakin hari, semakin cepat masa berlalu. Selepas sahaja peperiksaan MOCK, kami dapat cuti selama seminggu. Masa yang ada itu, aku berharap dapat diluangkan untuk menelaah, memperbaiki kelemahan-kelemahan dan kesilapan yang dilakukan semasa peperiksaan tersebut. Tapi....

Banyak masa yang dihabiskan di hadapan Laptop Compaq F700 kesayanganku ini. Maen PES, DotA, The Sims 3, Online. kalau dah terlampau boring, Chess pon layan. Banyak masa terbazir begitu sahaja. Kadang-kadang aku terpikir, betul ke rancangan aku? Aku nampak member-member pun ramai yang masih bercuti selepas MOCK, buku tak di sentuh lagi.

Pada pagi hari rabu lepas, aku nampak sahabat senegeri sedang menelaah seorang diri di tingkat atas. Dikala rakan- rakan lain sedang bercuti, beliau seorang sahaja yang ,masih tekun belajar walaupun tak ada teman. Aku mula sedar. Masa cepat berlalu. Seminggu masa yang terluang hanya tinggal tiga hari sahaja. Aku mula mempunyai niat untuk membelek helaian kertas Fizik dan Matematik. Aku melihat rakan sebilik juga mula menyusul langkah yang sama.

"Manfaatkanlah lima kesempatan sebelum datang kesempitan. Manfaatkan usia mudamu sebelum kamu tua, manfaatkan sehatmu sebelum sakit, gunakan kekayaanmu sebelum kamu miskin, gunakan waktu lapangmu sebelum kamu sibuk dan manfaatkan hidupmu sebelum kamu mati." (HR al-Hakim)

In my Mind.

The Far Seer: Fahman on 6:56 PM People who also had seen (0)

"Kerana ilmu kita bertemu,
Kerana perkenalan ukhuwah terjalin,
Kerana cita-cita pisahan akan terjadi,
Kerana Ukhuwah Fillah ia akan berkekalan dan diredhai."

Nine-teen

The Far Seer: Fahman on 7:10 PM People who also had seen (0)


2 Oktober 2010

Pabila nombor ditambah satu bada umur kita, itu bermakna kita sudah semakin dewasa, semakin matang dan berpengalaman. pertambahan umur juga bermaksud kita semakin mendekati kematian setahun. Maka, semakin tua, semakin banyaklah ibadat kita.(sepatutnya).

Aku tak letak tarikh itu dalam Profil aku pada mulanya. Hanya orang yang betul-betul mengenali aku akan mengucapkan selamat.

Bila umur sudah bertambah, banyak juga yang telah aku renu
ng-renungkan tentang masa silam. Banyak juga kesilapan- kesilapan yang telah tersengaja dilakukan. Sesal sahaja tidak berguna, tetapi perlu berazam untuk berubah menjadi lebih baik, itulah yang perlu dilakukan.

Bila dah semakin dewasa, kita renung-renugnkanlah. Adakah itu merupakan umur yang menghalalkan kita untuk berbuat maksiat, berbaik-baik dengan perkara syubahah, atau umur yang memantapkan keimanan dan ketakwaan kita pada Dia. Jangan lah kita berpendapat, nombor pada umur kita akan bertambah sebanyak 50 tahun lagi, baru hendak bertaubat. Kematian tak menunggu kita.

Pursuit my dream


P/s:Aku seumur dengan Nazirul Nazlan. Tarikh lahir yang sama, tempat lahir pun di Hospital Di Raja Metropolitan Machang.

Awie - Tragedi Oktober

The Far Seer: Fahman on 2:13 AM People who also had seen (0)

1 oktober 2010:, ya, hari ini.



terasa kehilangan,
tapi juga rasa kelegaan.
Satu Oktober, yang sepatutnya dilakukan