Mini Logo

The Seer.

The Far Seer: Fahman on 3:53 PM

The Seer. Si pemerhati. Itulah aku. Seorang yang suka memerhatikan situasi sekeliling dan berfikir di sebaliknya; tentang sebab-sebab dan akibatnya.(macam ahli sejarah pulak). Banyak perkara terjadi dalam dunia ini mempunyai sebab dan akibatnya. Kita sebagai khalifah di muka bumi ini sememangnya mempunyai sekelumit sifat inquiri(ingin tahu). Itulah sebabnya kita di sarankan mengkaji tentang keadaan sekeliling, tentang sains, sejarah dan juga tentang kebesaran Allah SWT Pencipta alam semesta ini.


Mengenai orang-orang di sekeliling aku. Banyak takkulan dan andaian yang dapat dibuat berdasarkan tingkah laku dan emosi mereka. Walaupun aku bukanlah sehebat detektif Conan, tapi perkara-perkara yang berlaku di sekitarku membuatkan aku semakin berjaga-jaga, dan berfikir tentang perkara tersebut.

Dalam sesuatu, tentu ada sebabnya.

Tentu ada sebabnya...
Kenalan-kenalan kita membuka kesilapan kita di khalayak umum..

tentu ada sebabnya....
Sahabat kita berjalan dan makan seorang diri....

tentu ada sebabnya...
Rakan kita berpindah bilik dan tidur di lantai bilik orang...

tentu ada sebabnya...
Member kita tiba-tiba baca novel jiwang dua tiga bijik sambil mendengar lagu jiwang kuat-kuat...

Masyarakat sekeliling yang terdiri dari rakan, sahabat dan member semestinya mereka yang kita sudah kenal dua tiga tahun dan sudah arif dengan peel perangai mereka. Bagaimana pula orang yang baru kita kurang kenal contohnya Kawan baik Member? Adakah kita adil bagi kita untuk membuat andaian tentang mereka?

Ada orang kata, kalau kita tak kenal orang, kita tak layak menilai orang tersebut. Namun, first impression kita terhadap orang tersebutlah yang membuatkan kita nilai seseorang yang baru di kenal. Apa andaian kita bila mengetahui Kawan Baik Member kita yang kurang kita kenal membuat sesuatu yang tidak baik? Perlukah kita memberitahu member kita,atau di biarkan sahaja kerana khuatir hubungan kita sebagai Member akan terjejas. Biarkan sahaja? Let it Be? Laissez Fair? Biarkan si Luncai terjun bersama labunya. Biarkan Mat jenin dengan angan-angannya.





0 People who also had seen:

Post a Comment