Mini Logo

Red Shift and Blue Shift

The Far Seer: Fahman on 10:40 PM

2 November

Dua tiga hari ini merupakan hari yang penuh tekanan dalam hidup aku.Aku menghadapi peperiksaan ATA, sesuatu yang menentukan hala tuju hidupku dalam masa dua tiga tahun lagi. Rasanye, ini merupakan pertama kali aku betol-betol tertekan. (aku kan selalu cool..ha3)

Kelmarin paper Fizik. Aku memang harap dapat buat yang terbaik tapi ntah tiba-tiba, keinginan membuang air mengganggu konsentrasi( tak tahu kenapa, aku hanya meminum segelas teh tarik ah Kheong pagi sebelum exam). Buka sekali, tetapi dua kali. Paper fizik bukannya ada masa untuk keluar, semua orang gigih melanyak paper masing-masing. Sebabkan masalah ini, aku tak dapat tumpu untuk soalan-soalan yang telah aku tinggalkan awal-awal. banyak yang tak jawab.

Paper kedua ialah English. Aku meminta seorang sahabat untuk melihat sample-sample essay yang terbaik dalam batch. Semakin aku baca, semakin aku terasa, betapa tingginya bahasa mereka, betapa luasnya vocab mereka berbanding aku.Terasa risau, runsing dan keresahan. Mak aku seorang pengajar bahasa Inggeris tetapi aku masih melakukan kesalahan grammar, masih tersalah antara wavelenght dengan wavelength, antara light dengan light. Terasa seperti, kalau stadi pun hanya membenakkan fikiran je. Aku semakin bercelaru, tak dapat tido.

Untuk menghilangkan tekanan, aku selalu bermain game, melayan movie. Aku sudah menghabiskan 20 episod 'How I Met Your Mother' season 1 dalam masa dua hari (ada pulak masa nak tengok drama). Namun, banyak perkara yang aku lakukan (men game, Internet, Movie) , semakin aku jadi kelirur. Aku kadang-kadang terfikir, apa yang aku hendak sebenarnya, apa tujuan aku sebenarnya. Sedangkan Dao zhen yang terrer pun sedang sibuk melekat kat depan bukunya, aku yang masih merujuk guna kalkulator untuk buat integration pula masih rileks lagi. Terasa seperti apa yang aku buat sekarang tiada hala tuju.

Pada suatu malam, aku tak dapat tidur. Bukan hendak memikirkan perkara-perkara lalu tetapi semua perkara-perkara tersebut masih bermain-main dalam minda, mencubit aku supaya tidak tidur. Hampir sejam aku terbaring tanpa terlelap. Akhirnya, pada pukul 2.00, aku bangkit dan terus ke bilik mandi. Membasuh tangan kanan, dikuti kiri.Lalu berkumur, dan menyelesaikan rukun-rukun wuduk. Kain pelikat berwarna coklatku dicapai, sejadah dibentang. Aku menunaikan solat sunat hajat dan taubat.

Kadang-kadang aku terbaca blog sahabat-sahabat dan kenalanku. Ada satu blog sahabatku yang paling aku suka, blognya penuh dengan analogi dan nasihat supaya pembaca dapat berfikir di jalan yang betul. Betul kata penulisnya,games, lagu-lagu dan movie bukanlah sesuatu yang berkesan untuk melepaskan stress, sebaliknya ia adalah sebab untuk membazirkan masa lapang. Hubungan yang baik dengan Allah memberi ketenangan kepada kita. Aku juga terfikir, mungkin kesalahan-kesalahan yang aku buat pada masa lalu telah membuatkan kehidupan aku tak tenang, hingga menggangu aku menjawab paper exam.Aku berharap, keimananku tak goyah dan jati diri aku masih teguh bila merantau ke negeri orang tahun depan (insyaallah)

p/s; aku baru perasan. selain Bahasa Inggeris, tatabahasa Melayu aku pun agak terbatas juga kadang-kadang. mungkin sebab jarang bercakap kot...

0 People who also had seen:

Post a Comment